IEPAZĪŠANĀS

Iedvesmojoties no Montesori pedagoģijas, izvedoju lekciju par vārda sakni un galotni. Mērķis ir palīdzēt bērnam piedzīvot, kāda nozīme vārdā ir galotnei un vizuāli ieraudzīt vārda sakni un galotni.

Šai prezentācijai sagatavoju:
- divas kastes - vienu brūnu, otru baltu;
- lapiņas ar teikumiem, kuros vārds "kaste" rakstīts tikai nominatīvā;
- lapiņas ar teikumiem, kuros "kaste" ir pareizā locījumā";
- lapiņas ar teikumiem par ziloni, kurs vārds "zilonis" ir tikai nominatīvā.

  1. Iesildīšanās pie rīta kakao. Atceries, mēs runājām par to, ka sen sen atpakaļ cilvēki no skaņām sāka veidot vārdus? Kā tu domā, kurš vārds tika izveidots agrāk - kaste vai zilonis? Kāpēc? Interesanti, cik varētu būt vārdu latviešu valodā šobrīd?
    Izpētījām vairākas vārdnīcas un atklājām, ka vienā ir 16000 vārdi, otrā 14000. Vienas vārdnīcas beigās atradām reklāmu ar vārdnīcu, kurā iekļauti 20000 vārdi. Palasījām, kādi vārdi iekļauti vārdnīcās, kurus zinām un kurus nē. Pārrunājām to, ka, jo lielāks ir vārdu krājums, jo labāk strādā domāšana.
  2. Turpinājums mācību laikā. Vai tu vari, lūdzu, izlasīt šos teikumus un izdarīt to, kas tur rakstīts? Pavēro, vai tie uzrakstīti skaidri un saprotami!
    Roberts lasīja, saprata, ka ne visi teikumi ir pareizi. Veica vajadzīgos labojumus.

3. Vai tu vari, lūdzu, izlasīt šos teikumus un izdarīt to, kas tur rakstīts? Pavēro, vai tie uzrakstīti skaidri un saprotami!
Roberts lasa pareizi uzrakstītos teikumus un izspēlē, kas tur rakstīts.

4. Vai tu vari novietot lapiņas tā, lai visos teikumos iekļautie vārdi "kaste" ir viens zem otra.

4. Saki, kura daļa no vārda "kaste" visos teikumos ir vienāda? Vai tu saprastu, ko es domāju, ja es pateiktu tikai vārda daļu "kast"? Varētu nojaust?
- to vārda daļu, kas nemainās, vārdu lokot, sauc par SAKNI;
- to daļu, kas mainās, vārdu lokot, cauc par GALOTNI. Cik dažādas galotnes tu vari atrast šajos teikumos vārdam "kaste"?

Iedvesmojies no lekcijas, Roberts uzzīmēja atgādni par vārda sakni un galotni.

Jautāja, vai vārdam var būt arī stumbrs. Parādīju, ka starp sakni un galotni var ielikt, piemēram "īt" (kast-īt-e). Tas varētu būt stumbrs. Apsolīju to tuvāk apskatīt nākamreiz.

5. Palūdzu Robertam salabot vēl vienu teikumu komplektu par ziloni. Lai gan teikumos vārds zilonis bija vienskaitlī, Roberts aizdomājās un nonāca pie secinājuma, ka daudzskaitlī vārdiem ir citādākas galotnes nekā vienskaitlī. Uz lapas sarakstīju vārdu "ziloņi" visos locījumos un Roberts noteica vārda sakni un galotnes.
Lai gan secinājumi bija vērtīgi, tas jau bija par daudz vienai lekcijai :)

5. Kā tev šķiet, vai, runājot latviešu valodā, var iztikt bez dažādām galotnēm vienam un tam pašam vārdam? Kā būtu, ja es teiktu "Brauksim ciemos pie Aigars?" Bet ne visās valodās vārdiem mainās galotnes.
Mazliet paspēlējāmies ar teikumiem krievu un angļū valodās.

6. Vai tu vari, lūdzu, man pastāstīt, ko jaunu tu šodien iemācījies?

ZINĀŠANU NOSTIPRINĀŠANA

Brokastojot apspriežam, kādas mēdz būt galotnes lietvārdiem nominatīvā. Punktiņu skaits attēlo, kuras galotnes sastopamas biežāk, bet kuras - retāk.

Pārrunājām apgūto par sakni un galotni lekcijā par piedēkļiem.

PLĀNOTS: Pēc visām lekcijām par vārda sastāvu aicināt izveidot grāmatiņu, kur visu apkopot.