Mans mācību plāns šai dienai bija:

LV Atkārtot un papētīt teikumu veidošanu, vārdšķiras,
- izveidot teikumus ar vienu, diviem, trīs vārdiem;
- noteikt izmantoto vārdu vārdšķiras;
- izpētīt, cik dažādi sanāk teikumi.

MAT Vēlreiz pastāstīt par to, ko nozīmē skaitlis kvadrātā/otrajā pakāpē, kubā/trešajā pakāpē (Roberts to vakar jautāja).

ENG Atkārtot skaitļu rakstību un to, ka ne visi vārdi angļu valodā ir rakstāmi fonētiski. Ja sanāks, palasīt angliski kartiņas vai grāmatu.

RUS Atkārtot skaitļu rakstību un to, ka neuzsvērtajās zilbēs patskaņu rakstība un izruna atšķiras (piem., odin). Atkārtot to, kā “mīkstina” līdzskaņus – ar mīksto patskani vai mīkstinājuma zīmi (piem., pjatj).

Reālā mācību diena (Neplānotais ir slīprakstā)

Roberts noguļ līdz 10:30, jo vakar vakarā bija intensīvs treniņš un vairāki emocionāli sarežģīti pārdzīvojumi. Gan vakars ievilkās, jo vajadzēja papildus laiku sarunām, gan miegu vajadzēja vairāk nekā ierasts – kādas 11 stundas.
Mācības sākam 12:00.

Latviešu valoda
Roberts raksta teikumus ar vienu vārdu. Es viņu iedvesmoju, skaidroju dažādu vārdšķiru vārdu īpašības (lokāms, nelokāms u.t.t.), palīdzu noteikt vārdšķiras uzdodot uzvedinošus jautājumus.
Roberts izdomā atrast viena vārda teikumu, ko vakar lasīja grāmatā. Tas aizņem kādu laiku, bet man prieks, ka viņš lasot pamana tādas nianses.
Roberts jautā, kas ir tā augstā piramīda. Vietniekvārdu neesam detalizēti pētījuši - paņemu plakātu ar vietniekvārdu veidiem un izpētām, cik tie ir dažādi.

Pauze ar izkustēšanos.

Roberts turpina veidot teikumus, bet domas kavējas pie piramīdām – nu ļoti gribas veikt vienu eksperimentu. Lai sevi uzmundrinātu, viņš veido smieklīgus teikumus.

Pauze.
Viņš atrod visas piramīdas no matemātikas uzskates materiāliem un kaut ko mēģina uzbūvēt. Nesanāk, bet komplektā atrod lodi, ko var piepildīt ar ūdeni un, kamēr es gatavoju sev tēju, jau eksperimentē, cik tajā var ieliet ūdeni. Es iesaku nosvērt ūdeni, kas ietilpa. 64 g = 64 kubikcentimetri. Izlejot ūdeni no lodes un vērojot kā ūdens nelīst ārā, lai gan lodes atvērums ir uz leju, aizsākas nākamais eksperiments – ūdens tiek liets glāzē, tad uz glāzes tiek uzlikta lapa un glāze apgāzta otrādi. Mēģinu mācības ievirzīt plānotajā matemātikas tēmā.

Matemātika
Atnesu matemātikas komplektu un atlasu 64 viena kubikcentometra kubiņus. Parādu Robertam, ka tik ir 64 cm3. Roberts mēģina tos ietilpināt lodē. Puse ietilpst, bet paliek pāri daudz vietas. Jautāju, vai sanāktu no 64 kubiņiem izveidot kubu, kura mala ir 4 cm. Roberts aprēķina, ka var un sāk būvēt kubu. Kubiņi ir nevienādi, būve ļogās un brūk. Tomēr sanāk! Tas aizņem 20 minūtes!

Tikmēr es atrodu matemātikas grāmatu un formulu pēc kuras aprēķina lodes tilpumu. Oho! Grāmatā aprēķins veikts tieši tik lielai lodei, kādu Roberts izmanto eksperimentam. Parādu aprēķinu Robertam un priecājamies par apstiprinājumu, ka eksperimenta rezultātā noteica pareizu tilpumu!

Pauze ar izskriešanos pa āru, lai nodzītu saspringumu, kas radies, būvējot kubu.

Latviešu valoda (turpinājums)
Lai palielinātu vēlmi veidot teikumus ar 3 vārdiem, kā bijā abi vienojušies, sagatavoju balviņu – 15 M&Ms končiņas, ja Roberts teikumus izveidos un vārdšķiras noteiks pats. Man, protams, var jautāt padomu. Es tikmēr darbojos datorā ar savām lietām un atbildu uz Roberta jautājumiem. Kad saprotu, ka man nav ne jausmas, kurai vārdšķirai pieder vārds “ko”, ar kuru Roberts ir sācis teikumu, aicinu viņu veikt izpēti un sadalīt vārdšķiru figūras divās grupās – kurām “ko” noteikti nepieder un kurām varētu piederēt. Aicinu padomāt, vai “ko” var locīt. Pati tikmēr pārbaudu tezaurs.lv un esmu šokā! “Ko” ir vietniekvārds “kas” akuzatīvā. Pastāstu to Robertam un priecājos, ka esmu kaut ko jaunu iemācījusies. Roberts priecājas, ka arī mamma visu nezina. Tas viņam esot ļoti patīkami  - nejūtas kā ienīgais, kas kaut ko nezina.
Teikumu veidošana virzās uz priekšu raiti un diezgan patstāvīgi. Pārbaudu. Aicinu atrast kļūdas, dodot aptuvenas norādes (piem., vai visi vajadzīgie vārdi ir sākti ar lielo burtu?)

Latviešu valodas plāns ir pabeigts, bet Roberts ir ļoti sasprindzis. Redzu, ka netiek no saspringuma vaļā – patstāvīgs darbs ar ārēju motivāciju nevis vēlmi pašam pētīt teikumus un vārdšķiras un vēl kļūdu labošana prasīja lielu piespiedu koncentrēšanos. Abi padauzāmies pa gultu, tad uzspēlējam plaukstiņpolku (viens un divi labā …), tad saliekam viens otram rokas uz pleciem un lecam uz riņķi, mēģinot tikt vienā ritmā. Smejamies. Ja viņam jāpilda manis uzdoti uzdevumi, kas prasa piepūli, starp mums it kā veidojas nepatīkams saspringums. Cenšos to atslābināt kopā dauzoties.

Pulkstenis jau tuvojas 15:00. Tas ir laiks, kad parasti Roberts jau ir beidzis mācīties un es jūtu, ka jābeidz. Vienojamies, ka vakarā viņš skaļi palasīs angliski un krieviski. Rakstīšana krieviski un angliski paliek uz citu dienu.
P.S. Vakarā lasīšanas laikā tiek būvēts 1000 cm3 kubs, izmantojot abus matemātikas stienīšu komplektus :)

P.P.S. Toties man izdodas pierunāt Robertu mācīties kopā ar manu skolnieku trešklasnieku. Abi lasa, klausās un raksta skolas darbu par darbaspēku, pilda pārbaudes darbu par leņķiem. Kopā jautrāk!

SECINĀJUMI

Kas palīdzēja noturēt uzmanību un padziļināt mācīšanos?

  • Gramatikas materiāli gan palīdzēja noturēt uzmanību, gan novirzīja to uz citām tēmām.
  • Matemātikas materiāli palīdzēja dziļāk izpētīt tilpumu.
  • M&Ms palīdzēja saņemties patstāvīgam darbam.
  • Atpūta, izkustēšanās, svaigs gaiss palīdzēja atjaunot spēku un turpināt darbu.
  • Mana klātbūtne.
  • Ierastā lietu kārtība (ierasts mācību laiks, ierastas atpūtas pauzes) mazina nenoteiktību un līdz ar to arī stresu, un vieglāk fokusēties uz intelektuāli sarežģītu darbu.
  • Jautrs saturs (smieklīgi teikumi) dod papildus enerģiju.
  • Eksperimenti dod ļoti daudz enerģijas (Vai visi kubiņi ielīdīs lodē? Vai no 64 kubiņiem varēs izveidot kubu?).
  • Enerģiju vairo arī izpēte – kuras ir vārdšķiras, kam varētu piederēt “ko”?
  • Mūsu abu kontakta atjaunošana pēc mācībām un mācību beigšana uz pozitīvas, jautras nots nobruģē ceļu uz pozitīvu noskaņu nākamās dienas mācību laikā.

Ko es nākamreiz darīšu citādāk?

  • Jūtot, ka veidojas vērtīgas sarunas par vārdšķirām, samazināšu rakstīšanas uzdevuma apjomu.
  • Matemātikā steidzami ieplānošu darbu ar telpiskām figūrām - Roberts pēc tām ir izslāpis!
  • Latviešu valodā izmantošu plakanos vārdšķiru simbolus.
  • Paturēšu prātā, ka 15.00 mācības jābeidz, kaut arī sākts ir vēlāk.
  • Paturēšu prātā, ka ārējā motivācija palīdz saņemties uz resursu rezerves rēķina un tas nav rīks biežai lietošanai.
  • Ja gribēšu, lai Roberts vakarā lasa, neatstāšu interesantus materiālus uz kafijas galdiņa.