4.klasi sākām jau augustā un tagad, septembra sākumā, tas jau iezīmējas mazliet skaidrāk. Katru gadu ir iespēja pakāpties uz nākamo patstāvības pakāpienu. Lai tas veiksmīgi notiktu, kā ierasts, sāku ar visa "spēles laukuma" apzināšanu - kas tad ir jāapgūst 4.klasē. Priekšmetu ir tik daudz, ka ne mana, ne Roberta darba atmiņa tos nespēj visus vienlaicīgi paturēt prātā. Saturs liekas ļoti sadrumstalots. Te nu talkā nāca Skola2030 nodefinētās mācību jomas. Caurskatījām tās visas un Roberts katrai piešķīra krāsu, ar ko tā viņam asociējas. 7 jomas jau var kaut kā paturēt prātā.

Tad ķērāmies pie nedēļas plānošanas. Lai vieglāk saprast, ko kurā dienā mācīties, sagalījām nedēļu tā, ka pirmdien ir Dabaszinību un Sociālo zinību diena - tās ir jomas, kuras nosedz pirmie trīs Montesori lielie stāsti un tās ļoti labi sader kopā. Piektdienas rīti tiks veltīti Kultūras un pašizpausmes mācību jomai, kurā ietilpst māksla, mūzika, literatūra, drāma. Otrdienu, trešdienu un ceturtdienu rīti tiek atdoti visām valodām un matemātikai. Bet pēcpusdienām piestāv Dizains un tehnoloģija, kā arī Sports un veselība. Nu jau darāmais ir vēl vieglām pārskatāms un pārvaldāms.

Mācību plānu sākām iedzīvināt, katrā jomā iesildoties ar dažāda veida uzdevumiem. Jomās, kuras Robertu interesēja, brokastīs pirms mācībām palasīju priekšā 4.klases skolas programmu - kādas tēmas tajā iekļautas, kādas zināšanas jāapgūst. Šādu praksi plānoju turpināt arī turpmāk, lai Roberts labāk apgūst Skola2030 terminoloģiju un saprot, kādas prasības tiek izvirzītas Latvijas ceturtklasniekam.
Protams, kā pirmo pētījām Dizaina un tehnoloģiju programmu.


Dabaszinībās nu jau ceturto gadu stāstīju Robertam Pirmo lielo stāstu - no Visuma rašanās līdz tam, kā veidojās Zeme. Tā kā prezentācijas materiāli bija izvietoti blakus mācību galdam, nolēmu tos tur atstāt uz kādu laiku. Tā nu Pirmajam stāstam un dabaszinībām kopumā tika veltīta ne tikai pirmdiena, bet vesela nedēļa.

Roberts veidoja īsu Pirmā stāsta grāmatiņu, kopā rēķinājām, cik dziļš būtu Pasaules okeāns, ja Zeme būtu plakana kā ola. Tā arī valoda un matemātika tika "iekustinātas".

Sociālajās zinībās Roberts uzkrāja brīnišķīgu materiālu tālākām mācībām, ceļojuma laikā viesojoties Aglonas Maizes muzejā, Kara muzejā un Pasta muzejā, kā arī Preiļu novadpētniecības muzejā.

Kad Pirmais lielais stāsts bija kārtīgi izpētīts, valodu dienās Roberts vingrināja rokrakstu ar glītrakstīšanas uzdevumiem un rakstīja savu dienasgrāmatu.

Ja rakstot dienasgrāmatu, Roberts izmantoja kādu vārdu ar "viltīgu" rakstību, piedāvāju to patrenēties.

Roberts regulāri vakaros lasa grāmatu pats un es viņam lasu priekšā gan latviešu , gan krievu valodā. Pats viņš lasa grāmatas "Filozofu akmens" ilustrēto izdevumu.

Es lasīju, gan J.Jaunsudrabiņa "Balto grāmatu", kas iekļauta skolas programmā, gan jaunizdotās. Lasot es vēršu viņa uzmanību uz dažādiem paņēmieniem, ko autori izmanto, lai veidotu krāšņu, aizraujošu un viegli lasāmu stāstu. Reizēm izanalizējam stāsta gaitu, īpaši, ja tas tiek attīstīts paralēli vairākās vietās un dažādos laikos (piemēram, grāmatā "Kāds suns un viņa zēns"). Tā mēs abi iesildāmies literatūras mācību priekšmetam.

Krievu valodā izlasīju grāmatu, kas deva iespēju pārrunāt mācīšanās kvalitāti, iegūto zināšanu noderīgumu, atzīmes. Noskatījāmies arī multfilmu, kas veidota pēc šīs grāmatas un salīdzinājām to ar grāmatā lasīto daudz garāko un interesantāko piedzīvojumu.

Krievu valodu Roberts trenējas, lasot grāmatu un saliekot dažus vārdus, kurus es izvēlos, ņemot vērā, kuru vārdu lasīšana "ķeras".

Angļu valoda ir trešā valoda - to Roberts pārzina vismazāk. Iesildīties sāka arī ar lasīšanu, vārdu likšanu, bet dabiski to sanāk "kustināt", kad gribas uzdziedāt kādu dziesmu. Tā nu šodien, piemēram, iedvesmojoties no Imagine Dragons Believers, Roberts mācījās rakstīt first, second, third un atpazīt skaņu "ir" (bird, girl, first, third).

Matemātikā ķērāmies pie četrciparu skaitļu saskaitīšanas, atņemšanas un četrciparu skaitļu reizināšanas un dalīšanas ar vienciparu skaitli. Tā kā es neatcerējos, kā veicama reizināšana un dalīšana rakstos, abi kopā skatījāmies mācību video un kopā mācījāmies. Šī pieredze mani ļoti iepriecināja. Sapratu, ka šogad būs daudz tēmu, kuras mācīsimies kopā - vērtīga pieredze ceļā uz patstāvīgu mācīšanos.


Dalīšana Robertu tā ieinteresēja, ka viņš sāka izpēti. Šie ir mācību zelta brīži - kad jaunapgūtās zināšanas aicina sev līdzi aizraujošā ceļojumā! Viss sākās ar to, ka Roberts dalīja skaitļus, kas veidojās no 4 cipariem, ko uzmeta ar metamajiem kauliņiem. Kad parādījās nulle, abiem nācās noskatīties papildus video oar to, kā veidot pierakstu šādā gadījumā. Tad jau gribējās, lai nulles uzkrīt vēl un vēl. Kad nulles apnika, kļuva interesanti, kāds būs dalījums, ka dalāmais sastāv no vienādiem cipariem. Metamie kauliņi ir vieni no labākajiem skolotājiem!

Atklājās, ka dalījumā visu laiku atkārtosies 142857. Bet dalot skaitli, kas satur zīmju skaitu, kas dalās ar 6, atlikuma nebūs. Piemēram, 999999999999:7=142857142857.

Pilnīgi patstāvīga mācīšanās šobrīd notiek pēcpusdienās Tehnoloģiju un Sporta un veselības jomās. Roberts skatās dažādus video, ko veido galdnieki, un pats gatavo glītas un noderīgas lietas. Pats iepērk sastāvdaļas, mēra, zāģē, līmē, labo kļūdas ... un gatavos izstrādājumus dāvina radiem un draugiem. Foto ir paliktnis uzkodām, ko viņš pagatavoja no paša sazāģētas un salīmētas bērza/priedes plāksnes šaha galdiņa rakstā.

Otra patstāvīgās mācīšanās joma ir braukšana ar riteni uz vienas riepas un bez rokām. Padomus dod lielais brālis, Roberts testē dažādus variantus, mācās no kritieniem, izvērtē drošību, mācās apkopt iegūtos nobrāzumus. Tā kā Roberts ir nokārtojis velosipēda braukšanas tiesības, tagad izmanto velosipēdu, lai aizbrauktu ciemos pie omas, draugiem vai uz veikalu.

Kad ciemos ir draugi, notiek intensīvi futbola treniņi. Augusts bija arī regulāras peldēšānās mēnesis.

Kultūras un pašizpausmes jomā ieskaitām ērģēļu koncertu Rīgas Domā un ērģeļu apskati, atkārtotu Vivaldi "Četras sezonas" klausīšanos un apspriešanu (koncetrā bijām jūnija beigās). Septembrī pānojam apmeklēt mākslas izstādes.

Šādā ritmā darbojoties, strukturētas rīta mācības aizņem apmēram divas stundas. Esam vienojušies tās pamazām pagarināt līdz 3 stundām ar atpūtas pauzēm. Joprojām daļa mācību notiek ārā uz terases - paņemam visu vajadzīgo un reizē ar reizināšanu uzņemam D vitamīnu.

Lai visiem domubiedriem jauks šis mācību gads!