Šeit ir apkopoti mani kā mājmācības mammas ieteikumi un manuprāt visnoderīgākie materiāli.

  1. Eksperti saka, ka lasīšanu var sākt apgūt, kad bērns spēj saklausīt vārdu pirmo skaņu. Šīs prasmes treniņam noder BKUS mājas lapā publicētie aizraujošie spēļuzdevumi vecuma grupām 3-4 gadi un 4-5 gadi:

https://www.bkus.lv/sites/default/files/editor/fonologiskas_uztveres_vingrinajumi.pdf

Bērniem patīk arī šāda spēle: pastāstu, ka skaņas izlido no mūsu mutes un aicinu noķerts kādu konkrētu skaņu, sasitot plaukstas. Tad es saucu skaņu virkni un vēroju, vai tiks noķerta izvēlētā skaņa. Ja nenoķer, tad saku, ka tā ir izmukusi. Doma, ka plaukstās tiek noķerta skaņa, bērnus ļoti aizrauj. Tā var ķerts arī vārdus, kas sākas ar noteiktu skaņu.

2.  Kad bērns spēj noteikt vismaz daļu no skaņām, ar ko sākas vārdi, var ķerties pie nākamā soļa - veidot pirmos vārdus. Metodi apguvu angļu valodā, bet to ir viegli pielāgot latviešu valodai.

Latviešu valodā ir maz vārdu, kas sastāv no 2 vai 3 skaņām un ir viennozīmīgi saprotami un bērnam interesanti. Tāpēc pirmajai nodarbībai es izvēlējos dzīvnieku skaņu vārdus - mū, mē, pēk u.t.t.

Sākumā pie mums ciemos atnāca teliņš un aitiņa un lūdza, vai kāds var palīdzēt un pierakstīt viņu dziesmu, jo, kas zina, varbūt kādu rītu dziesma piemirstas, un tad to varēs izlasīt.

Pirmais savu dziesmu pierakstīt lūdza teliņš. Kopā ar bērnu vienojāmies, ka teliņš saka "mū". Jautāju, cik skaņu ir vārdā "mū". Ja bērns saka, ka viena un tā ir "mū", es gari gari velku mmmmmm un saku, ka tā ir pirmā skaņa. Vai ar to pietiek. Kas ir nākamā? Vienojamies, ka tā ir ūūūūū. Aicinu salīdzināt, kā mutē var sajust skaņu m un skaņu ū. Vai tās ir vienādas? Kā atšķiras?

Kad esam vienojušies, ka vārdā "mū" ir divas skaņas, uzvelku uz tāfeles divas svītriņas - katrai skaņai savu. Velkot ar pirkstu gar svītriņām saku, ka mums ir jāizveido vārds mmmmm (velkot gar pirmo svītriņu) ūūūūūū (velkot gar otro svītriņu).

Tad jautāju, kāda būs pirmā skaņa vārdā. Tad jautāju, kurš burts apzīmē skaņu m. Ļauju bērnam novietot burtu virs svītriņas.

Tad velku gar m, sakot mmmm un turpinu gar otro svītriņu un saku ūūūū. Aicinu bērnu paņemt burtu, kas apzīmē skaņu ū.

Tad ir kārta pierakstīt aitiņas dziesmu. Interesanti, ka pirmā skaņa ir tā pati mmm, bet otrā ir cita - ēēēē.

Tā var tupināt ar pēk, gāgā, kukū un citām īsām dziesmām vai dziesmām ar atkārtotu skaņu, lai ir vieglāk. Galvenais, lai dzīvnieku dziesmas nesatur divskaņus (vau nederēs) un blakus nav divi līdzskaņi (kva nederēs).

Kā izskatās šāda vārdu būvēšana var pavērot šeit pieejamajos video: https://readingsimplified.com/teaching-letter-sounds/

Uzdevumu bērnam var piedāvāt arī tad, ja viņš nepazīst visus vārdā esošos burtus. Tos var iepazīt procesā - nosaukt uzliekot burtus uz tāfeles, lūdzot bērnam tos vēlreiz nosaukt, novietojot uz līnijas.

3. Tālāk jau var veidot lietvārdus - sākot ar vienkāršākiem un pamazām virzoties uz sarežģītākiem.

Man ļoti noderēja Montesori rozā lasīšanas kastīšu kartītes, ko izstrādājusi  Diāna Andiņa. Materiāls sastāv no 10 sarežģītības līmeņu kartiņām - sākot ar vienkāršiem vārdiem un beidzot ar tādiem, kas satur grūtāk izlasāmas zilbes. 1.kastītē ir divzilbju īsie vārdiņi, kuriem viena zilbe nav garāka par 2 burtiem. Piemēram, vārds "acs" šai kastītē nebūs, jo viena zilbe jau sastāv no 3 burtiem, kas jau ir lielāks sarežģītības līmenis. Zilbes ar 3 burtiem sākas tikai 5. kastītē.

Pārdomāti atlasīti vārdi katram līmenim, ļaujot pakāpeniski palielināt grūtības pakāpi. Tas ir būtiski, lai bērnam ir mazliet jāpiepūlas, bet uzdevumu var izpildīt ar nelielu palīdzību. Tiešām iesaku! Šo materiālu PDF formātā var iegādāties, rakstot uz [email protected].

Izmantojot kartiņas, es izvēlos attēlu un saku, ka veidosiem, piemēram, vārdu "aka". Uzreiz pasaku, ka tajā ir 3 skaņas, tāpēc jāsagatavo trīs "krēsliņi" burtiem. Pati atlasu vajadzīgos burtus. Vēlāk var spēlēt, ka bērns "pasūta" katras saklausītās skaņas burtu un tad pieaugušais to iedod no burtu kastes.

Tāpat kā ieriekš es velku gar svītriņām ar pirkstu un uzsveru katru skaņu atbilstošās svītriņas vietā. Tad aicinu nosaukt pirmo skaņu, parādīt burtu. Ja burts izvēlēts pareizi, bērns to novieto virs svītriņas. Tāpat turpinām ar visām skaņām.

Pirmajos divos līmeņos jau ir pietiekami daudz vārdu, lai darbotos vairākas nodarbības. Šajā posmā izmantoju tikai attēlus. Tajos attēloto bērns saliek no burtiem.

4. Kad bērns jau veikli saklausa skaņas, mēģinām vārdus lasīt. Piemēram, aicinu bērnu izlasīt, kas rakstīts uz lapiņas un tad atrast atbilstošo attēlu. Vai arī "piegādāju" atbilstošo attēlu tikai pēc tam, kad vārds izlasīts. Ja vajag papildus motivāciju, kartiņas var piegādāt atraktīvā veidā - tās var atlidot pa gaisu ar skaņu vai atbraukt ar mašīnu. Tās var būt ļoti nepacietīgas un čīkstēt, kad beidzot izlasīs tieši viņas attēla vārdu.

Ja bērns ir pašmotivēts, protams, kartiņas var lasīt pats. Bet man šobrīd ir tas gods mācīt puiku, kas spēj fokusēties tikai īsu brīdi. Tāpēc nākas piemeklēt dažadas viltības, lai noturētu uzmanību.

Starpcitu, tieši tāpat es dēlam sāku mācīt būvēt vārdus un tad lasīt arī angliski un krieviski. Burtu kartiņas var gan sadrukāt, gan katram vārdam pats ātri ar roku uzrakstīt. Ļoti noderīga ideja, ko noskatījos, ir rakstīt burtus kartiņas apakšā, jo tad bērns uzreiz pamana, ja apriezis to kājām gaisā. Krievu burtus drukāju uz citas krāsas papīra, lai uzsvērtu, ka tas ir cits alfabēts. Šī ieraksta fotogrāfijās ir lieli burti un mazliet īpašs burts a - līdzīgs rakstītajam, jo gatavots bērnam, kas mācās rakstīt mazos drukātos burtus. Zemāk fotogrāfijā ar burtu kastēm burti ir pielāgoti kastēm, kas pa dažiem eiro pirktas aliexpress.


5. Ja vārdus sanāk salasīt kaut vai ar nelielu atbalstu, llielisks veids, kā tālāk trenēt lasīšanu, ir spēles. Un te nu kartiņas ļoti noder!

Formula un gliemezis

Ja bērnam ir grūti sadalīt vārdu pa skaņām vār mēģināt vārdus izrunāt ātri kā formula un lllllēēēēnnnnniiiiiii kā gliemezis. Sākumā to vajag uzskatāmi  nodemosntrēt.

P.S.Pamanīju, ka mana formula brauc uz nepareizo pusi - vajag, lai brauc lasīšanas virzienā.

Vārdu BINGO

Katrs izvēlas vai izlozē vienādu skaitu attēlu. Tad velk pa vienai vārda kartiņai, tās izlasa un apsedz atbilstošo attēlu. Uzvar tas, kas pirmais apsedz visus attēlus. Ja bērns vēl neprot zaudēt, labāk lai savā starpā spēlē rotaļu zvēri, bet bērns viņiem palīdz lasīt. Sākumā pietiek ar dažām kartiņām, pakāpeniski palielinot to skaitu.

Saklausi skaņu

Bērniem parasti vieglāk ir saklausīt līdzskaņus. Tāpēc var papildus trenēt patskaņu saklausīšanu. Izveido metamo kauliņu ar patskaņiem, kas ir kartiņās redzamajos vārdos. Bērns uzmet kauliņu un meklē attēlu, kura nosaukumā ir attiecīgais patskanis. Rozā kartiņu 2.līmenī ir tikai īsie patskaņi.

Kas tas par vārdu?

Jau grūtāka ir spēle, kurā bērnam iedod burtus, kas veido kādu vārdu, dažus attēlus un lūdz izveidot no burtiem vārdu, kas attēlots vienā no attēliem.

Vārdu pārvērtības

Kurš burts jānomaina, lai no viena vārda izveidotos cits?

Vārdu veidošanas un lasīšanas spēles var atkārtot atkal un atkal, darbojoties ar arvien sarežģītākiem vārdiem. Tās man ir aktuālas arī darbā ar lielākiem bērniem, kas mācās saklausīt dubultos līdzskaņus (ķerra, vanna) vai salasīt garus sarežģītus vārdus (tetraedrs).

Lielāki bērni burtus virs svītriņām var pierakstīt arī paši. Arī spēlējot vārdu pārvērtības, ir interesanti nodzēst burtu, kas jānomaina, un vietā uzrakstīt citu.

Lai viegls un rotaļīgs ceļš uz grāmatu valstību!