Viena mācību diena

2.klase APRĪLIS

Šobrīd mēs ar Robertu esam vienojušies, ka viņš mācīsies katru darba dienu apmēram 2-3 stundas. Katru dienu viņš lasīs un rakstīs latviski, darbosies angļu vai krievu valodā, trenēsies matemātikas faktus un uzdevumus. Ceturtā joma visu laiku mainīsies. Tā var būt mūzika, māksla, dabaszinības vai cits zinību priekšmets. Pie šīs kārtības arī pieturamies, protams, pielāgojoties attiecīgās dienas iespējām vai ierobežojumiem.

Protams, bērns dabiski mācās visas dienas garumā. Šeit es ieskicēšu, kā organizēju to laiku, kurā vairāk tiek apgūtas skolas programmā iekļautās zināšanas un prasmes.

Jau vairakus mēnešus es no rītiem brokastu laikā vai pēc brokastīm lasu Robertam kādu grāmatu. Šobrīd tā ir "Gads, kad ieradās bites". Pēc sarežģītākajām vietām apstājos un pajautāju, kā Roberts saprata dzrdēto. Ja līdz galam nesaprata, izlasu vēlreiz. Pārrunājam spilgtākos un emocionāli bagātākos notikumus. Ja gramatā minēts kaut kas jauns un nezināms, pameklēju papildus informāciju vai fotogrāfijas internetā. Šodien meklējām kā izskatās kartupeļu sfings, kas bija minēts lasītajā nodaļā.

Pēc lasīšanas un dažu mājas darbu apdarīšanas ejam rīta pastaigā. Ejam katru dienu vienu no trim maršrutiem, kas ik dienu mainās līdz ar laikapstākļu un gadalaiku maiņu. Aicinu Robertu pievērst uzmanību dažādiem notikumiem dabā - ko šodien dara skudras, cik daudz izplaukuši pumpuri u.t.t. Tā dabiski nonākam līdz tēmai, ko Roberts vēlas apspriest padziļināti. Šodien viņš vēlējās pārrunāt šīs nakts notikumus, kad viņam sāpēja kāja, viņš bija pa pusei pamodies pa pusei sapnī un īsti nesaprata, kas notiek. Es padalījos ar savām zināšanām par miega fāzēm un to, kas notiek smadzenēs miega laikā. Klausoties kā Roberts atstāsta naktī piedzīvoto, jautāju, vai viņš vēlētos to pierakstīt. Tas dotu iespēju šo stāstu izlasīt tad, kad tas jau būs piemirsies. Varbūt nākotnē viņa bērni stāstīs viņam savus dīvainos sapņus un Roberts varēs iedod izlasīt šo savu nakts sapņu pieredzi. Tas Robertu ieinteresēja, bet pastaigas gaitā domas novirzījās uz citu rakstu darba ideju - viņš izlēma uzrakstīt instrukciju, kā pašam izaudzēt mango, tad to nokopēt un kopā ar mango uzdāvināt dažiem draugiem. Roberts pats jau mēnesi audzē mango pēc youtube noskatītas instrukcijas.

Pēc pastaigas sākas "oficiālais" mācību laiks, kas ilgst jau minētās 2-3 stundas. Pastaiga un sarunas palīdz mums aizsākt labvēlīgu enerģijas apmaiņu, kas ir ļoti svarīga, lai ķertos pie sarežģītākiem mācību uzdevumiem.

Mācību laiks šobrīd sākas ar lasīšanu. Roberts iet iekārtot savu lasīšanas vietu, bet es tikmēr apdaru kādu darbiņu. Jau kādu laiku Roberts lasa grāmatas par Kokosriekstu. Šodien sāka jaunu grāmatu no šīs sērijas.

Sākumā vienu vai divas lappuses viņš lasa man skaļi. Es novērtēju viņa lasīto - vai bija kļūdas, vai es sapratu, kur sākās un beidzās teikums, vai sapratu, kurš no tēliem kurā vietā runāja u.t.t. Noteikti daudz ko uzlielu, padalos, kā es iedomājos, kas notika stāstā. Roberts man parāda attēlus, salīdzinam manā galvā radušos ar tiem, kas attēloti grāmatā. Tālāk Roberts lasa pats klusām. Nākamajā dienā, pirms klausīties skaļo lasīšanu, es pajautāju, kas notika klusi lasītajā daļā.

Reizēm lasīšanas daļā aicinu Robertu lasīt man mīklas un kopā tās minēt. Apspriežam, kāpēc atminējumā minētā lieta vai dzīvā būtne tieši tā ir raksturota. Reizēm vienojamies, ka Roberts izpildīs kādu no skolas lasīšanas testiem - no 3.klases diagnostikas darba vai mācību grāmatām. Citu reizi viņš lasa dabaszinības grāmatas vai dzīvnieku enciklopēdijas.

Pēc lasīšanas Roberts parasti ķeras pie angļu valodas programmas Reading Eggs. To viņš var pildīt arī stundām. Bet es jūtu, ka viņš pārāk ātri skrien uz priekšu un pietiekami nenostiprina apgutās zināšanas. Vakar uzmetu aci, kurā līmenī viņš ir, izpētīju, kas tajā tiek apgūts, un šodien piedāvāju angliski lasīt un rakstīt kopā. Programmā viņš bija līmenī, kurā apgūst "sh", tāpēc es piemeklēju grāmatu no Oxford Reading Tree, kurā arī tiek trenēta skaņas "sh" lasīsana.

Izdrukāju arī darba lapas ar "sh" treniņuzdevumiem no Reading Eggs palīgmateriāliem, bet līdz tiem mēs netikām.

Pēc grāmatas izlasīšanas un apspriešanas aicinu Robertu izveidot līdzīgu teikumu kā grāmatā, bet par savu veikalu, piemēram, "This is a tool shop." Robertu tas uzrunā un viņš izveido teikumu, bet vēlāk to papildina un sanāk "This is an electronic tool shop." Burtu komplektā lielo burtu nav, bet es atgādinu, ka šis jau ir vesels teikums un ir cienīgs saņemt lielo sākuma burtu un galā teikuma beigu pieturzīmi.

Aicinu šo teikumu pārrakstīt angļu valodas rakstīšanas burtnīcā, tā pie reizes noformējot teikumu ar lielo sākumburtu un punktu. Tas Robertu īpaši nesajūsmina, bet es tomēr uzstāju. Papildus aicinu uzrakstīt, ko viņš veikalā pārdod. Palīdzu noformulēt "I sell drills and saws." Tas bija par daudz un daudz kas nogāja greizi. Burtus, kas neielīda rakstīšanas tāfelē Roberts aizmirsa pārrakstīt, es sāku šaubīties, kā tad tagad īsti angliski raksta lielo T, Roberts vēl nezina kā rakstīt w. Pa vidam vēl piezvanīja vīrs un es atstāju Robertu bez atbalsta emocionāli grūtā brīdī. Arī tā ir neatņemama mācību sastāvdaļa - sastrēgumi, kas liek apdomāt, ko mainīt mācību pieejā.

Sapratu, ka kādu laiku vajag teikumus vienkārši likt no burtiem un fotografēt. Varbūt varētu tos izdrukāt un tad pielikt atbilstošus foto. Katrā ziņā rakstīšanu angļu valodā vajag apklāt ar garšīgu glazūru :)

Pēc angļu valodas Roberts izskrēja ārā, bet es pieķēros mājas darbiem - abiem vajadzēja apstrādāt iekrāto emocionālo spriedzi.

Matemātikā jau vairakas dienas darbjamies, nostiprinot reizināšanu ar 3, 6 un 9. Pagājušajā nedēļā Roberts darbojās ar simta tāfeli, priecājās par reizināšanas rakstem. Pagājušonedēļ, izmantojot izveidotās simta tāfeles, izdomāju dažas spēles, ko uzspēlējām.

Šodien nolēmu kopīgi iesildīties matemātikai kamēr Roberts lēkā pa batutu. Es viņam metu bumbu, nosaucot reizināšanas uzdevumu ar 3, 6 vai 9 (piemēram, 3 reiz 2), bet viņš man meta atpakaļ bumbu, nosaucot rezultātu. Lai būtu droša, ka Roberts sajūt veiksmes garšu, sāku ar reizināšanu ar 3 un pāra skaitļiem, tad 3 un nepāra. Ja jutu, ka ķeras, atkārtoju tik ilgi kamēr atcerējās diezgan ātri un precīzi. Sapratu, ka nebūs labi, ja uzreiz pārslēgšos uz reizināšanu ar 6. Aicināju spēlēt reizināšanas torņu būvēšanu, kā to darījām vakar. Robertam tas ļoti patika. Metām uz maiņam kauliņus un būvējām uz augšu "trijnieka tornī" tik daudz stāvus, cik uzkrita uz metamā kauliņa. Kad trijnieku torņi bija gatavi, atkal gājām uz batutu un "mētājāmies ar reizināšanu ar 6". Tad gājām iekšā būvēt sešinieku torni. Gribēju devītnieku torni atlikt, bet Roberts uzstāja, lai uzbūvējam arī to. Iztikām bez reizināšanas ar 9 batutā. Tikai atgādināju, ka reizinot ar 9 var skaitli reizināt ar 10 un tad vienu atņemt. Pabeidzām spēli un atkal atslēdzāmies no mācībām dažādos mājas darbiņos, sarunās pa telefonu u.t.t.

Matemātikā ne vienmēr spēlējamies. Ir periodi, kad iedodu Robertam dažādus uzdevumus no skolas darba lapām vai "Cieto riekstu vācelītes" un viņš pats tos pilda. Reizēm iedodu paspēlēt kādu matemātisku spēli planšetē.

Attopos, ka pēc nepilnas stundas jābrauc pakaļ vecākajai meitai, bet Roberts vēl nav rakstījis! Kur nu vēl paspēt ceturto jomu! Aicināju viņu ķerties klāt savai iecerei izveidot mango audzēšanas instrukciju. Saku, ka es tikmēr uzrakstīšu stāstu par viņa nakts sapņiem. Viņš to tad varēs izlasīt un pielabot un papildināt.

Instrukcija izdevās izcila! Izsaku Robertam savu apbrīnu, norādot uz to, ka rokraksts ir glīts, teksts labi noformulēts un saprotams. Piebilstu arī to, ka pamanīju dažas kļūdas "viltīgos" vārdos un dažas neuzmanības kļūdas, bet tās apspriedīsim rīt. Tomēr Roberts jau braucot mašīnā pēs māsas grib zināt, kur tad bija kļūdas. Paskaidroju, pieminot, ka vairākas kļūdas ir tādos vārdos kuri tiešām skan tieši tā kā viņš ir uzrakstījis, bet ir pieņemts rakstīt citādāk. Atgādinu, ka skaņas saplūst, ja vārds sākas ar priedēkli "iz", bet sakne ar skaņu "z" vai "s". Mājās atbraukusi uz lapiņas pierakstu, kuras kļūdas nākamajā dienā papildus jāizskaidro. Kopīgi vienosimies vai un kā viņš labos kļūdas instrukcijā. Iesaku apdomāt iespēju salabot kļūdas oriģinālā, bet tad pārkopēt un labojumi gandrīz nebūs redzami. Roberts pagaidām vēl nav tik entuziastisks rakstītājs, lai tik garu tekstu pārrakstītu otrreiz bez kļūdām.

Manis veidoto stāstu par Roberta sapni pirmajā personā viņam vairs nav spēka pašam izlasīt. Atliekam uz rītdienu. Bet vakarā tētim iedod izlasīt gan Mango audzēšanas instrukciju, gan Caurspīdīgo sapni. Tētis paliela, ka instrukcija ir viegli lasāma un saprotama, un tas Robertam nozīmē ļoti daudz! Arī manu rokrakstu vīrs paslavē, jo manus iepirkumu sarakstus parasti salasīt nevar :)

Rīt es noteikti gribētu kopā ar Robertu vēlreiz izlasīt Caurspīdīgo sapni, lai iedrošinātu viņu kādreiz arī pašam uzrakstīt kādu savas dzīves notikumu. Esmu gatava to vēlreiz pārrakstīt, ņemot vērā Roberta ieteikumus un papildinājumus, lai parāītu, ka stāsti mēdz veidoties tos rakstot, papildinot un pārrakstot.

Vakarā, darbojoties pa virtuvi, es kā ierasts klausos kaut ko "iz pedagoģijas". Šobrīd māco lekciju kursu https://www.coursera.org/learn/building-community-habits-of-learning. Citu reizi klausos kādu video ietakstu youtube, lekciju no uzdeviba.lv, intervijas ar mammām, seminārus skolotājiem u.t.t. Ja rodas labas idejas par to, ko iekļaut mūsu mācību procesā, uzšņāpju to uz lapiņas un jau tuvākajās dienās notestēju.

P.S. Šāds mācību ritms mums izveidojās pēc daudziem mēģinājumiem, eksperimentiem, veiksmēm un neveiksmēm un visu laiku mainās, pielāgojoties tam, ka Roberts aug, kļūst zinošāks, varošāks, patstāvīgāks un es uzkrāju pieredzi.

Galvenie veiksmīgas mācību dienas stūrakmeņi mūsmājās:
1. Notikumu paredzamība. Robertam ir ļoti svarīgi zināt, kas šodien mācībās notiks;
2. Labvēlīga enerģijas plūsma starp mums abiem, lai viņš vēlas sadarboties un izdarīt arī grūtas lietas, un ko es aicinu viņu saņemties;
3. Sabalansēts darbs pie jau zināmā atkārtošanas un kaut kā jauna, lai vienā dienā nav pārāg daudz kaut kā pilnīgi jauna, jo tas nogurdina;
4. Regulāras kustību pauzes un jautrība;
5. Arvien vairāk un vairāk uzdevumu, ko Roberts var paveikt pats - tas vajadzīgs viņam, lai izjustu autonomiju, un man, lai es varu arvien mazāk laika veltīt mācīšanai un paralēli vel kaut ko darīt. Galu galā mans mērķis ir iemācīt Robertu mācīties pašam;
6. Labi mācību materiāli un Robertam piemērotas metodes, lai tajā periodā, ko deviņgadnieks var pilnvērtīgi koncentrēties, viņš apgūst pietiekami, lai izveidotu stabilus pamatus savai zināšanu pilij.