LAT 3.4. Lasīšana
1.semestris
Katru rītu Roberts skaļi man lasa grāmatu "Vārtsargs un jūra". Es, savukārt, Robertam lasu "Raibi labā nometne".
Kamēr Roberts skaļi lasa, es vingroju, lai mazāk gribētos iejaukties un labot kļūdas. Roberts tās parasti pats pamana un izlabo. Lai norādes uz neizlabotajām kļūdām neizklausās kā kritika, vienojamies, ka es uz tām norādu ar kādu smieklīgu skaņu. Piemēram, "plunkš!"
Ja kādu vietu Robertam izdodas izlasīt īpaši raiti un izteiksmīgi, es paužu prieku par to, cik patīkami ir klausīties un viegli saprast.
Ja grāmatā trāpās kāds nezināms vārds, es to atrodu google, piemēram, "jeda", un kopā ar Robertu papētam bildes.
Pēc vasaras pauzes Robertam juka b, d un retie burti. Patrenējās, nokopētā grāmatas lapā atzīmējot ar dažādām krāsām izaicinošos burtus. Vēlāk vienkārši atrodot grāmatā burtus un izlasot vārdus, kuros tie atrasti.
Lai mazinātu vēlmi minēt vārdu galotnes, uzspēlējām nevārdu spēli.
Lai labāk orientētos grāmatas teksta uzbūvē, salīdzinājām teksus abās grāmatās. Izpētījām, kā atdalītas rindkopas, kāpēc ir tieši šādas rindkopas, kā atzīmēta tiešā runa.
Vairākas reizes nedēļā Roberts klausās grāmatu iestudējumus, kas pieejami Radioteātrī bērniem. Tas ļauj nojaust, uz ko mums abiem tiekties, pilnveidojot savas izteiksmīgas lasīšanas prasmes :)
Izveidoju sarakstu ar prasmēm, kuras Roberts šobrīd attīsta lasīšanas jomā. Pastāstīīju, ko nozīmē burti:
S - sācis mācīties
T - turpina mācīies
A - apguvis
P - pamatīgi apguvis (skolā izmantotais "pārsniedz prasības" man ļoti nepatīk, jo tas liek domāt, ka ir kaut kādas prasību pārsniegšanas sacensības)
|
Prasmes |
S |
T |
A |
P |
1. |
Pareizi izlasu visus burtus |
|
|
|
|
2. |
Pareizi izlasu vārdu galotnes |
|
|
|
|
3. |
Ievēroju pauzes teikuma, rindkopas un nodaļas beigās |
|
|
|
|
4. |
Mainu intonāciju, lasot jautājuma un izsaukuma teikumus |
|
|
|
|
5. |
Mainu intonāciju, lasot tiešo runu |
|
|
|
|
6. |
Lasot mainu ķermeņa pozas |
|
|
|
|
7. |
Atklāju 5 sev ērtas lasīšanas pozas |
|
|
|
|
Pēc prasmju izpētes Roberts sāka lasīt īpaši raiti, izteiksmīgi.
Pārrunājām ar Robertu, kā viņš var mērķtiecīgi turpināt attīstīt katru no prasmēm. Viņš izlēma reizi nedēļā rīkot b un d burtu medības, jo tie uz lasīšanas beigām, kad ir nogurums, sāk jukt. Tāpat vienojāmies izmēģināt daudzas lasīšanas pozas un nofotografēt piecas, kas viņam patīk.