Iesildīšanās pirms skolas - rakstīšana

Mācot savus un citus bērnus lasīt, rakstīt, kā arī atkārtojot un nostiprinot šīs iemaņas, atkal un atkal pārliecinos, cik būtiski ir izveidot spēcīgus pamatus. Tos veido ļoti labi apgūta saistība starp skaņu un burtu, kas to apzīmē; uztrenēta spēja precīzi nosaukt vārdu veidojošās skaņas un galu galā arī spēja sasaistīt vārdus loģiskos teikumos. Piedāvāju idejas, kas mūsmājās sevi pierādījušas kā efektīvākās, lai nostiprinātu katru no šīm prasmēm.

Skaņa -> burts

Lai neviens burtiņš nepaliek neapgūts, bet alfabēts, savukārt, tiktu apgūts, var rakstīt alfabētu. Sākumā vecāks sauc katru alfabēta burtu, izrunājot to ļoti skaidri. Var teikt "A kā vārdā aka" vai "A kā vārdā ... (un bērns pats nosauc vārdu)".

Vēlāk bērns pats var rastīt alfabētu, skaļi nosaucot katru burtu, ko raksta. Burta nosaukšana, to rakstot, nostiprina atmiņā sasaisti starp skaņu un burtu.

Alfabētu var rakstīt arī lielāki bērni - gan atsvaidzinās katra burta pareizrakstību, gan atkārtos alfabētu. Bērns pats vai vecāks var novērtēt uzrakstītos burtus - kuri ir glītākie, kurus vērts patrenēties, lai rakstītais ir viegli salasāms. Var tos iedod izlasīt mazākajam brālim vai māsai, vai spēj atpazīt.

Faila izdrukas izmēru pielāgojiet bērna rakstīto burtu lielumam. Oriģinālais izmērs pielāgots pirmklasniekiem.

Ja vēlaties iegādāties darba lapu alfabēta rakstīšanai, ienāciet veikaliņā:

Veikaliņš
Ja vēlaties iegādāties kādu no materiāliem digitālā formā, rakstiet redupasts@gmail.com. LATVIEŠU VALODA Alfabēts, kurā katram burtiņam ir vieta, kas atbilst tā rakstībai. Vienlaicīgi var trenēties gan burtu rakstību, gan alfabētu, kā arī patskaņus un līdzskaņus. Cena 0.50 EUR Iesildīšanās pirms sko…

Burtus vecāks un bērns var viens otram rakstīt uz muguras, ļaujot uzminēt, kas tiek rakstīts. Divi vienā - jauka masāža un burtu elementu izjušana.

Rakstīto burtu standarts atrodams Skola2030 (skatīt dokumenta 30. lappusē):
https://mape.gov.lv/api/files/9096D87D-8A45-44EC-ACA8-3EB3AEE30724/download

Vārda pirmā skaņa -> burts

Kad visu burtu rakstība atkārtota, mazāks bērns var ar vienu burtu "pierakstīt" dažādus priekšmetus, ko redz kādā attēlā vai istabā. Tad vecāks var mēģināt uzminēt, kurš burts apzīmē kuru priekšmetu.

Man patīk izmantot internetā pieejamās darba lapas "I spy" (atrodamas meklējot pēc frāzes "I spy free printable").

Vārds

Nākamais līmenis jau ir prasme nosaukt visas skaņas, no kā veidots vārds, un tās glīti pierakstīt. Atkal var izmantot attēlus un pierakstīt priekšmetus, ko tajā redz, vai darba lapas "I spy". Iesācēji burtus var nesavienot.

Bērniem ļoti patīk spēle, kurā visi dalībnieki katrs uz savas lapas saraksta noteiktu skaitu priekšmetu, ko redz istabā, pagalmā u.t.t. Tad uz maiņām visi cenšas uzminēt pirmo, otro u.t.t. vārdu cita dalībnieka sarakstā. Uz maiņām uzdod precizējošus jautājumus. Piemēram, "Ar kādu burtu vārds sākas?", "Vai tas ir lielāks par kaķi?", "Vai tas atrodas pie sienas, kurā ir logs?" Spēlējot šo spēli, ar prieku raksta arī tie, kam rakstīt ļoti nepatīk. Pie reizes bērns var izvērtēt, vai spēj izlasīt pats savu rakstīto. Vēlāk vecāks var izpētīt sarakstus un saprast, kādas rastīšanas iemaņas papildus ir jāpatrenē.

Vārdu rakstīšanas iesācējiem ļoti noder attēlu kartiņas, kurās vārdi ir sakārtoti pēc grūtības pakāpes. Reizēm bērns "atvēzējas" uzrakstīt ļoti sarežģītu vārdu un jūtas vīlies, ja nesanāk.

Man arī rakstīšanas treniņiem vislabāk patīk lasīšanas kastīšu kartītes, ko izstrādājusi  Diāna Andiņa. Materiāls sastāv no 10 sarežģītības līmeņu kartiņām - sākot ar vienkāršiem vārdiem un beidzot ar tādiem, kas satur grūtāk izlasāmas zilbes. Šo materiālu PDF formātā var iegādāties, rakstot uz dianaandina@inbox.lv.

Teikums

Ja bērnam vārdus uzrakstīt jau ir viegli un šī prasme pēc garāka nerakstīšanas perioda ir "iesildīta", var ķerties pie nākamā līmeņa - teikumu rakstīšanas. Tā kā tas ir liels darba, vajag lielu iedvesmu. Atkal talkā var nākt dažādi spēles elementi.

Var uzspēlēt "Patiesība / Meli". Visi spēles dalībnieki uz atsevišķām lapām uzrasta dažādus apgalvojumus - dažus patiesus, citus nepatiesus. Visus saliek uz galda ar tekstu uz leju. Uz maiņām izlozē, lasa un mēģina uzminēt, vai rakstītais ir patiesība vai meli.

Var veidot teikumus par attēliem. Noderīgi ir attēli, kuros ir daudz interesantu detaļu.

Vecāks var uzzīmēt to, ko bērns uzrakstījis. Tas bērnam dod papildus spēku izdomāt un uzrakstīt diezgan izaicinošus zīmēšanas uzdevumus.

Var izmantot krāsojamās lapas - bērns raksta teikumus par attēlā redzamo, bet vecāks izkrāso uzrakstīto. Man patīk izmantot attēlus, kas pievienoti latviešu valodas diagnosticējošajiem darbiem .
https://www.visc.gov.lv/lv/media/16511/download?attachment

Lai veiksmīgs mācību gads!